Tourist misinformation

31 Jan

Many years ago, I swear, Private Eye reprinted without comment a map from another publication showing the major cities of Spain in accurate relation to each other – but overlaid on an outline that was clearly the shape of France. The Tribune has had its moments with maps over the years, but I’ve never seen us do anything like that. And I’ve never seen anything quite like this pair either, on a public information point in no less a thoroughfare than Old Bond Street.

I was just passing on a meandering walk around the West End and stopped to look. The first map is a completely normal map of Mayfair for tourists. The second one, which was on the other side of the information point, is … well, I’m not quite sure what it is. I stared for a full minute trying to work out what I was looking at. Buckingham Palace seemed to be further south than Lambeth Palace. The South Bank was on the north bank. I had to walk round the sign and look at the first map again to realise what they had done: they’ve flipped the pictorial part of the map over while keeping the labels the same way up.

Now admittedly there is a discreet symbol on the bottom right showing that “North” is in what one would think of as a south-westerly direction, but is that what you would normally expect from a map like this – that visitors would have to mentally rotate it in the manner of a teenager doing a cognitive aptitude test? Taking it at face value, Hyde Park appears to be east of Mayfair, whereas of course it is west. If you glanced at this and set off using the position of the sun or your phone compass as a guide, you’d never find it. Even if you followed the street layout, you’d still start out the wrong way.

What could Westminster Council be thinking here? It threw me for a loop, and I was born in London and have lived here for the last 25 years. Imagine being a tourist and trying to work it out. I haven’t shown this to the Tribune’s graphics desk – who have been producing daily maps of the shifting tides of war in the Donbas with barely a mistake for 12 months – in case it distresses them. But this seems so finished, so “meant”, that I can’t shake the idea that I’m missing something, and that this is some known and legitimate form of map-making. I might get in touch with the council and see what they say – watch this space.

UPDATE: It has been patiently explained to the blog by its friends that of course the point of these maps is that they are “direction of travel” maps. I should have realised something like that by the fact that they were so different on opposite sides of the same signpost. The “upside down” map is for people walking in a southerly direction down Bond Street – it has been pre-rotated so that when you look at the map and then look up, you can see the street layout in front of you the way it’s drawn on the sign. I get it now! But just to make a few observations:

  • Apart from the very discreet North orientation arrow on the maps, there is no obvious “you’re facing this way” indicator on the maps, leading to point two.

  • What are your expectations of such maps? Mine would be that they would be simple north-at-the-top drawings in the context of public information points – the simple standard everyone would understand? But maybe that’s just me.

  • This would probably have been less confusing (to me, anyway) if Bond Street didn’t run almost north-south. That means the northbound map looks deceptively like a simple north-is-up map (although in fact it isn’t).
Advertisement

What the papers save

17 Jan
A brief glimpse of the front pages on Laura Kuenssberg on Sunday. Credit: BBC

As this blog is fond of saying, there’s nothing like page one. While breaking news went online a while ago, British newspaper front pages still retain a salience vastly in excess of their dwindling sales: nothing beats them for rhetoric, and nothing in the digital realm has been invented that has their capacity to summarise the events of a calendar day.

Despite app alerts and rolling broadcasts, the 24-hour news cycle still exists, and nothing fits into it quite so well as a daily newspaper. That is one reason why there is still a What The Papers Say-style segment on TV and radio news programmes, morning and evening. Or at least, why there has been until now.

However, the BBC TV’s new flagship politics show, Sunday with Laura Kuenssberg, seems to be breaking with this tradition. Whereas her Sunday-morning predecessor, Andrew Marr, would show every paper in turn, poring over sellotaped double-page spreads and holding articles up to the camera, Kuenssberg throws up a perfunctory montage of some, but not all, of the front pages on a single screen before pulling it down again and turning to her guests. Marr used to have two journalists on the show to talk about the journalism; Kuenssberg seems to operate an anyone-but-hacks approach for her three-person panel, who discuss issues at her prompting with scant reference back to what the papers have actually been saying.

The blog has dreaded this moment: the possible first signs of the waning currency of the front page. I rather thought it would happen as a result of the advance of online news organisations into the discussion (where they are fully entitled to be), rather than simple lack of interest in the Fleet Street agenda. Nonetheless, it’s unsettling.

Does it matter? Of course it does to a middle-aged print hack like me, but more widely? I think so, especially given what has been said about social media recently in the US culture wars.

Over on HeadsUp, there is an excellent post about the fallout from the “Twitter Files” – the leak approved by Twitter’s new owner, Elon Musk, of discussions on censorship and moderation under the site’s previous management. It cites one of the journalists involved in publishing the leak, Matt Taibbi, who writes that he had felt “the version of the world” he had been receiving from Twitter pre-Musk had been “distorted” and “ridiculous”, and that the discovery of the moderation discussions had been a “balm” for him.

“This is the reality they stole from us!” he writes of the censors, making the complaint often heard on the American right that liberal censorship and “cancel culture” has silenced certain voices in certain debates, including ones he wanted to hear on Twitter.

However, as HeadsUp puts it:

What baffles me most about the “Twitter Files” is the quaint belief that someone – generally “our elite overlords” or some variant on that – monkeyed with Twitter and ruined forever the level media playing field on which American politics had played out from the dawn of time through 2019 or so.

To which one could go on and on, but – has AM radio just entirely vanished from public consciousness, or did none of you out there hear Rush Limbaugh’s “Largest Radio Rally in History,” featuring two hours or so worth of Donald Trump… four weeks before the 2020 election?

True, the infamous Hunter Biden laptop (or the copy of its hard drive, or whatever) doesn’t come up in that transcript, but it was certainly no secret to the Limbaugh audience in the weeks before the election. You can try your own site search at foxnews.com (replete with complaints about the rest of the media). What you can’t do is say that reality was somehow stolen from you because your message wasn’t front and center on every platform.

That last point skewers the weakness in this type of argument perfectly: no media organisation is necessarily obliged to align its values completely with one’s own. Twitter was entitled to be dubious about the bona fides of the Biden laptop story: Fox News is fully entitled to embrace it. Both are private companies with the power to set their own rules, standards and agendas. A disagreement on this issue with one social media network – and one that is far from being the largest in the world – is not evidence of a conspiracy.

In times gone by, there was a tradition of impartiality, or hands-off fair dealing, in mainstream American journalism, where newspapers with geographical monopolies would play it straight down the middle, politically speaking, so as not to alienate half their captive audience. Critics of the US media scene, such as Prof Jay Rosen, have dismissed this approach as “the production of innocence” – an artificial neutrality that can fail its readers when difficult truths need telling. And in any event, as HeadsUp says, the advent of new media in the form of Fox News and shock jocks has shattered the old non-partisan model.

But it’s tempting to wonder if some of that tradition still informs the likes of Musk’s and Taibbi’s expectations: that there should somehow be one “version of the world”, one consensus “reality” that sounds the same from all media outlets. If so, it is an American rather than a wider anglosphere problem, because British audiences – thanks to the partisan excesses of Fleet Street – have never believed that.

Laura Kuenssberg discusses the papers with a non-journalism panel. Credit: BBC

As a whole, the British newspaper industry will never present what Barack Obama calls an “agreed set of facts”, but it does manage to produce a plurality of facts – a sense that, taken in the round, most stories, from most points of view, have a chance of being covered. And it’s long exposure to this – at the newsstands, or in the broadcasters’ press reviews – that I think insulates the British public from the slightly paranoid fear of having “reality stolen” in the way Taibbi describes.

The UK national press has never been trusted for its probity, but it is, grudgingly, trusted for its breadth. It ranges so far to the left and right that most constituencies feel their views and concerns are getting an airing. The messages are not front and centre on every platform, but they will usually be on one or two. This has also led to a sophisticated form of media consumption in Britain in which even hated papers will be given a selective hearing if it appears that they’ve got something big – think of the Guardian on the Windrush scandal, the Daily Mail on “smart” motorways, or the Telegraph on MPs’ expenses. British readers have learned to look past newspapers’ glaring institutional biases if the bona fides of a story are convincing enough.

One of the main reasons this mechanism functions is because of programmes such as What The Papers Say and its successors. Because broadcasters are regulated for impartiality in the way papers are not, they must be even-handed about every front page they show, but are not obliged to identify with any of them. Meanwhile, the parade of different agendas and political positions, one after the other as the front pages flash through, is broadening and chastening for viewers: you see your concerns aired in one headline, but a quite different set of priorities in the next one. Many “realities”, not just one.

However, if you take the Kuenssberg approach of curating the talking points and reducing the warts-and-all selection of front pages, you lose that sense of a world beyond the careful broadcast-news consensus. In effect, you take the responsibility of setting the news agenda, the points for discussion, yourself, rather than letting the papers do it for you – and perhaps eventually exposing yourself to criticism, like Taibbi’s, that you are narrowing the discussion.

Fleet Street is guilty of many sins, but its journalism still plays a vital role in complementing public broadcasters’ – not because it is better, but simply because it is more plural.

Attack of the 50-foot headline

20 Dec

We used to be disciplined about this. For headlines, the rule was three and three in mobile view – that is to say, three decks of headline and three decks of standfirst, and no more, when looking at a Tribune article on your phone.

That’s pretty tight, so I used to allow myself to go three and four or four and three (OK, sometimes even four and four).

But now look what’s happened.

The Audience department has started brightly saying things like “it’s sometimes worth going slightly longer on a headline to add a kicker that punches up the drama!”. And with just that brief exposure to SEO radiation, the town’s gone crazy and giant monstrosities have BROKEN LOOSE.

Some of these headlines are literally double the height of what we restricted ourselves to in the old days. The thinking used to be that you would want a reader to see the whole headline and the standfirst, at least, on the same screen, to engage them before their attention wandered. Now you have to scroll just to get to the end of the first element. Long headlines may be able to punch up the drama, but perhaps not if you can’t read to the end of them on anything smaller than an iPad.

And that’s before you even consider the issue of the view in desktop mode. Many fewer people read the site on a computer than on a phone these days, so the rule is “make it look good on mobile”, but the appearance on the big screen still matters. The way the Tribune system is set up, there’s a sweet spot at about the three-and-four length that comes out neatly as two-and-two on desktop. There isn’t a built-in length guide in our software, but after a while you get used to hitting it, and making sacrifices to avoid creating, say, an orphan on a third deck. Now it seems they want us to pack the furniture with all the interest as well as the search terms, and hang the look or the length.

If you have any involvement in online media, you soon learn that search engine optimisation goes in phases. Pure SEO is, when you think about it, an unusual job – in effect, analysing and guessing how a private company’s proprietary algorithm might be working. Being a professional Google-watcher has its tribulations: for example, it used to be thought 15 years ago that repeating search terms in the headline and the standfirst was the key to being seen. Then it was thought that the standfirst might matter less for visibility than the main caption, and so on.

However, as the SEO role has expanded into what is now called “Audience”, it has engaged more widely with social media and news aggregator services, and is becoming – somewhat to sub-editors’ chagrin – a general headline-critiquing service in which social impact and readability are judged alongside search-friendliness. The rules are changing, again, and as one’s age and inflexibility increases, the harder it is to keep up.

On the other hand though, who’s to say they aren’t right about this? Which is the most successful British newspaper website of them all? Mail Online. And how long are Mail Online headlines? Well, er …

Eight decks, with an orphan. In desktop view! As well as a four-deck standfirst. It makes us look like amateurs. It also tramples all over the idea of brevity as a virtue in journalism: but maybe brevity was only a virtue when there was limited space, in the days of print? This is long, rambling and takes a whole breath to read out loud, but it contains every single likely search term relating to the story, and there is no shortage of space on the internet. Maybe length is not the issue at all any more. Maybe online visibility is the only thing that matters?

As the holidays approach, Ten Minutes Past Deadline has thrown some presents in the boot and is joining the queues on the M25 for its short peri-festivus break. Happy Christmas to all, and see you in the new year.

Anglophone emergency

6 Dec

This blog usually has fun decoding the confusions of agenda and language that international anglophone news throws up – human “coyotes”, angry cassowaries chasing “blokes”, and so on. But this ambiguity is potentially more serious.

This summer, the US launched a new suicide prevention hotline number, 988. There have recently been technical problems with it that forced it offline for a period. For some reason in the past few days – perhaps as a result of this news – some British Twitter users started copy-pasting and retweeting boilerplate text to raise awareness of the number as if it were a service in the UK, even though, of course, it isn’t, and that number here connects to nothing.

The confusion does seem to have spread,

and to have reached the point where where Mind, the prominent British mental health charity, was deploying its social media team to refute it:

Now Joe McNally at Horny Handed Subs of Toil suggests that a news story on the Independent website in the UK about 988’s technical problems may have fuelled some of the confusion.

The Independent is not one of the British news organisations determined to break into the US market – it’s UK-focused – and yet this story that it published last week seems to be a straight Associated Press wire story for an American audience. The headline, the opening paragraphs and even the photo are identical to the original version on the AP site.

As McNally says in his post, “for obvious reasons, sharing false information about emergency mental health services has enormous potential to cause serious harm”. And he rightly points out that here,

“nobody thought to make it clear at any point in the copy that this is an American story. It mentions a US health agency and a US health official but it’s full of references to ‘national’ services and ‘the nation’ without ever once explicitly stating *what that nation is*”.

He also says that several British people linked to this article to defend the information they had shared, because it’s so ambiguous about location. Arriving at the story almost 48 hours late, and with the rebuttal effort in full swing, I can’t now find any tweets that explicitly do this (although it may have happened on other social media). But even without a social media kerfuffle, the potential for this article to confuse, when presented on a UK site without any context, is clear. (Look at the bald headline in the screenshot above, on a site belonging to a British newspaper with not much of an international profile. Where would you conclude this hotline service might be based?)

As you read it closely, you see clues: 911, which is mentioned as “the emergency line”, is of course not the UK’s emergency line. Britain has no “Department of Health and Human Services”. The number was out of service “for several hours Thursday”, not “several hours on Thursday”. “Counselors” is given with one L, not two. But these are things that an editor would notice, not necessarily a member of the public.

At the Tribune, we have a lookup table for crisis hotline numbers in our three markets – the UK, the US and Australia – and add them as footnotes to relevant stories according to which audience the piece is intended for. In the UK, the number we give is 116 123, for the Samaritans. But as we have discussed many times on the blog, content intended for one market has a way of leaking across the website and being found by readers abroad.

That’s why the Tribune’s audience and SEO team, despite their rapacious appetite for clicks and sensation, still insist on us making clear in every headline or standfirst which country the news we report is taking place in. A footnote at the end is all very well, but the word “American” in the Independent’s standfirst here would have killed off the confusion at source.

Observing from outside, the article gives every impression of having been auto-launched without editorial intervention. However, if you read it word for word against the version on the AP site, there are some differences. This paragraph appears in the AP version but not in the Indy version,

“Veterans who are looking to reach the helpline can call the Veterans Crisis Line directly at 877-267-6030. The outage is also affecting the Substance Abuse and Mental Health Services Administration’s Disaster Distress Helpline.”

and this additional information appears at the end of the agency’s version too:

“In a statement on its website, the company said it is ‘experiencing an incident that is impacting production across numerous systems’ and is ‘working diligently to restore service.’”

It’s not entirely clear why this is so. If these are the interventions of an editor at the Indy, then it’s worrying that they made those emendations but not others that would have clarified the story fully. (Also, why would anyone delete the contractor’s statement at the end?) It is perhaps more likely that these are additions from a later write-through by AP reporters, and that the Indy fetched the story for its site before they were filed; obviously the AP’s own site will always have the fullest, latest version.

If the latter is the case, then the article would indeed seem to have published with minimal human intervention, which calls to mind the complaint voiced for years by the old Testy Copy Editors website: “Hundreds of newspapers run AP completely unedited!” If that was a problem in the old days of American print, then it must be even more so now that hundreds of websites – and not all of them in the US – are running AP unedited too.

h/t: Joe McNally

I’m a believer

22 Nov

Don’t you think it looks just like them? What, you don’t?

In an embarrassing incident in the Tribune’s news section recently, this picture was sent through by the picture desk to illustrate a story about Monkees memorabilia, went to the sub, who didn’t notice anything wrong, then into revise for me, who didn’t notice anything wrong, then to the production editor and duty editor, who didn’t notice anything wrong, then to the newsstand, whereupon almost everybody immediately pointed out that – yes – those aren’t actually the Monkees.

This always happens on large pictures on page three, doesn’t it? Never to little ones in the Nibs. Anyway, these are the four lead actors in Daydream Believer: The Monkees Story, a now little-seen and modestly rated biopic that came out in 2000.

I can’t even claim to have not looked at the picture. I was totally fooled by Davy Jones (George Stanchev), thought Michael Nesmith (Jeff Geddis)’s body language looked convincing, then stared at LB Fisher on the right of the group and thought “wow, Peter Tork looks young”. Not a trace of doubt in my mind. (In my defence, even Variety, while not very taken with the film, was reportedly impressed with the “close replicas of the original Davy, Mike, Micky and Peter”.)

Admittedly, once the inquest has begun, you immediately notice that Dolenz (Aaron Lohr) is perhaps a little less of a lookalike than the others. Also, there’s a distinctly modern-looking car in the background of the picture. Also, if you’re going to get seriously forensic about it, that shop in the background appears to be a branch of the convenience chain Rabba, which operates almost entirely in Ontario. (Although no reason, I guess, why the “prefab four” – as I discover they were wittily known – shouldn’t have been in Canada in the 1960s).

The BBC once broadcast footage of Bob Dylan that turned out to be of a Bob Dylan impersonator. I used to think that might have been because the person who chose the footage was one or even two generations younger than the fans who would notice. But I watched The Monkees myself when I was growing up, for heaven’s sake. All together now, as this blog has said many times, not least to itself: captions have a shorter path into print than any other component on a page.

All sorts of things can go wrong. The agency caption might be ambiguous. The agency caption might be wrong. The agency caption might be right, but nobody has read it closely enough. The revise sub is probably the last person who will read it closely before the readers do. So when you’re revising them, you can’t just be a believer. You’ve got to see their faces.

Pity and error

8 Nov

The Tribune has been running a headline competition in recent months, and with the self-effacing reticence that characterises our profession, I have been showing off shamelessly trying to win it. (Not entirely successfully: because you have to be nominated by your peers to get in, not all one’s efforts bear fruit. On one story about enfant terrible Jake Chapman’s first solo art exhibition without his sibling Dinos, I wrote the kicker “Art brother, where are you?” and sat back in proud expectation, only for it to pass through the revise queue without comment and vanish from sight.)

You would think such competitions would be the pinnacle of a sub-editor’s career – that success would be like winning an intra-office Oscar. But of course they aren’t: copy-editors are not naturally born to triumph. The yardstick that really measures our lives is a much more negative and sobering one: the corrections column.

Perhaps there are some of us who never feel the need to look at them, or read the daily email of shame from the readers’ editor, but on the Tribune’s business desk, the Production Editor and I are riveted to the corrections. They appear on our Visual Planner software on Friday afternoons in the Comment section, at which point work fairly soon stops and we click to view. Even before calling up the preview, you can see on the little page thumbnail how many corrections there are from the size of the box: just a few inches deep, with a reader’s letter underneath? Phew: not too many this week. Filling the whole depth of the column? Uh-oh.

Then we begin reading, nervous of seeing a subject or headline we recognise. “In our recipe for sourdough batons…” Nope. “Mussorgsky did not, as we stated last week…” Nope: Review section. “In our story on British technology startups …” Oh shit. Crushed again by a misconverted currency or even a reporter’s error that we could have discovered with a little more effort, we confess to each other our sins.

My own career low point occurred when an entire corrections columns ended up being filled with errors perpetrated in a piece I had edited. Written by a famously bohemian correspondent in New York about former Vanity Fair editor Tina Brown, it arrived from the desk very late and full of vaguenesses, writerly flourishes and unrebutted hearsay. Foolishly, given the hour, I thought to myself “I can save it!” and tried to fudge or cut as much as possible of the dubious stuff so as not to miss deadline. (MEMO: Never do this. No matter how late it is, if a piece is obviously undercooked and substandard, send it back and have a row with the desk. You can’t “save it”.) Brown rightly complained and it emerged that, in the chaos, I had even contrived to miscalculate her age.

None of our anxiety about corrections is relieved by the emerging phenomenon of what we might call Readers’ Editing as Performance. This blog has fulminated before about corrections columns that have fun picking apart the editorial cartoon or making erudite jokes about the Teenage Mutant Ninja Turtles. It’s all great fun for the people who haven’t made the mistake: and when it isn’t really a mistake at all, even those jokey “corrections” still rankle. That’s why, despite the cock-up being as good as this one – because, you know, the irony – you can’t help feeling a pang for the person who missed it.

(h/t Joe McNally at Horny Handed Subs of Toil)

Two degrees of separation

25 Oct

These temperature conversions are totally correct (unlike the ones we were discussing in August): the interesting about them, for keen students of anglosphere media, is not their inaccuracy, but their telltale quality.

The Paris climate convention settled for nice round numbers for obvious reasons – clarity and memorability – when setting its target global warming limits. But it settled for them in Celsius. So in a major anglophone news market with exclusively imperial measurements – in other words, of course, the US – 2C and 1.5C become a much less catchy 3.6F and 2.7F. And for those with a practised eye, seeing them thus in a headline on the Mail website instantly identifies this global-interest piece’s country of origin, as surely as that parade of suspiciously Australian experts discussing heat deaths did last year.

Further down the article, we encounter a few more classic anglosphere problems: the text is resolutely in F, but the appended graphic is resolutely in C,

and whereas the main text has been converting from imperial to metric, the explainer box converts from metric to imperial,

giving the whole ensemble a “product of more than one country” feel.

This is not too difficult in mixed-measurements Britain, where, as we have observed before, we drive by the mile but refuel by the litre, and are fairly agile at switching between the two standards. But in countries where one system predominates, it must feel more alienating when the subject you are reporting about uses non-domestic measurements, especially if the conversions prove infelicitous, or even impossible.

Take – for a very random, recently encountered example – Belgian coverage of the NFL. In Le Soir, the report of this year’s Super Bowl (“un thriller hollywoodien”) by the news agency Belga does not even attempt to translate many of the sport’s terms, and certainly tries nothing so foolish as to introduce the idea of metres to the concept of down and distance.

Here it simply talks of “70 yards” (not even 70 “verges”, which might be one direct translation of the imperial measurement), just as “touchdowns” are that in French too (and even “drives”, albeit in neologism quotes).

Pleasingly, however, the report does use “saquer”, a verb meaning to fire, dismiss or mark someone down, for quarterback sacks. And for a conversion that’s actually better than the original, I love the phrase “passe ‘hallelujah'” for a long throw. Sounds even more exciting than a Hail Mary pass, and it only happened at the start of the second half.

Animal instincts

11 Oct

Shot at by coyotes? As if those wild desert canines weren’t ugly enough already. How do they manage to pull the triggers?

Hang on, though – look at that capitalisation. The Mail’s ear for emphasis, unlike some of its tabloid rivals, is unerring, and if it thinks being shot at is the biggest thing in the headline – not “shot at BY COYOTES” – then all may not be as it seems. In fact, it emerges after you click on the link that the “coyotes” here are human: it’s an American term for the people-smugglers who operate on the US-Mexican border, as the standfirst begins to make clear.

It’s another classic anglosphere news moment – a usage completely unfamiliar in Britain finding its way straight on to the UK homepage via the New York newsroom (just as, at the time of writing, readers of the American homepage are being informed of a former British soap actress’s new hobby of pole dancing, no doubt with a mixture of intrigue and bafflement as to who she is).

Even on the Mail website, though, coyote in this sense is quite rare – a comparative Google search suggests that only about 1,100 articles using the word also contain the word “smuggler”, compared with the 10,000-plus pieces about actual coyotes, the cast of Coyote Ugly, coywolves (coyote-wolf hybrids) and even zombie coyotes (no, really! Well, OK, they’re unwell and prowling around during the day).

It would be interesting to know just how well understood that usage is even in the US away from the southern border states – especially since, a few years ago, it even seemed to confuse President Trump, who spoke in a speech of the need for a border wall to deter “chaos, crime, cartels and, believe it or not, coyotes”.

You’d have thought that “chaos, crime and cartels” would have adequately covered the activities of the human type of coyote without … ? Anyway, never mind. Although given that canine coyotes were already widespread across western north America at the time of European colonisation, a wall would only serve to keep them in, rather than out.

The case of the recurring rowlocks

27 Sep

Another baffling incident in a Sherlock Holmes film and another flurry of newspapers swirls across the screen. BRITISH SUBJECT MISSING ON AMERICAN TRAIN. Hang on, though – haven’t we seen some of these stories before?

In The Woman In Green it was the London Daily Chronicle. In this one, Sherlock Holmes In Washington, it’s the London Beacon. But in both cases the Oxford rowing coaches still seem to be having trouble with their swivels.

The two films are two years apart, so it would seem that these experiments must have gone on quite a long time. (Although, as we discussed last time, this story, which seems to be a real-life one, must date back about 10 years, as swivels instead of fixed rowlocks were coming into vogue by the mid-1930s.)

And as before, a largely convincing-looking paper – much better than standard movie-prop fare – is let down by one item: in this case the Middlesex v Derbyshire match report. Two county cricket teams playing in a Test match? I hardly think so. It’s a good thing Watson, still recovering from the shock of learning the Navy has piled up 428-6 against the Army at Lord’s, apparently missed seeing it on the front page.

Glossed in translation

13 Sep

At the anglosphere-girdling modern Tribune, as regular readers know, the Australian reporters write Australian and the American reporters write American, and we don’t enforce British English anywhere except Britain. But there is one partial exception to this rule and that is for the original Tribune – the print Tribune.

The newspaper takes in reports from all three newsrooms but is only distributed in Britain, and so what was initially written for the understanding of customers in Melbourne or Pittsburgh can subsequently find itself in front of a completely different audience. And if you’re editing it for print, for an entirely British audience, you do have to intervene and translate – sometimes quite intensively.

Take, for example, this piece, filed online in Australia for Australians, and then sent through as-is for print in the UK:

Putting oneself in the place of a British reader, one might find oneself asking:

Who?

• What’s that?

• What were they?

• Where?

Scott Morrison needs no introduction at all to Australians, but British audiences may need a gentle reminder of who he is. “Federal parliament” is a significant distinction to make in a country that also has state parliaments, but the distinction is probably unnecessary for overseas readers, who will be working on the assumption that only controversies at national level will be making the foreign pages. The five secret self-appointments were the talk of the country at the time, but presenting them like this – in a brief, second-news-cycle way, for people already closely informed – doesn’t sit entirely well 10,000 miles away, where readers may have missed the story. And Cook here is “the Division of Cook”, that is to say Morrison’s parliamentary constituency in Sydney – not a name that will resonate at all with Britons.

So after some British-ising, you might end up with something like this:

I’m not sure if there are any “rules” to this yet, but a few principles, as illustrated above, often seem to apply:

(1) Anything that is too obvious to mention for the piece’s original audience (eg, who Scott Morrison is), may need explicitly putting in.

(2) Any detail obscure enough that even the home audience needs to be reminded of it (for example, the name of Morrison’s seat) may need taking out, simply on the grounds that it’s too much information for an audience already processing a lot of unfamiliarity.

(3) If the home audience is on the second or third news cycle for the story, it may be worth re-editing to take the story back “half a cycle”, so to speak, for an overseas audience – in other words, you may not be able to rely as heavily on readers’ knowledge of prior developments as the home reporter is entitled to.

This might seem like a very traditional kind of editing – spelling things out and putting sentences into British English, damn it – but in fact it, too, is a product of the burgeoning world of anglosphere news. In the old days, when your Australian bureau filed a story, it would have been written for the desk in London, and all the glosses and explanations necessary for comprehension in Britain would have already been added. It’s only now, with unmediated copy arriving from two newsrooms with their own priorities, that the job needs to be done at home base. And at the Tribune, the task seems to have fallen to the copy desk – another small example of how much growing online news organisations need subeditors to keep things running smoothly.